Beheer website

Om Nieuws-items op de home-page van SDCP te kunnen plaatsen heb je een geldig gebruikersprofiel en de juiste rechten nodig voor het CMS van SDCP.

Heb je nog geen gebruiker of heb je onvoldoende rechten neem dan contact op via webmaster@sdcputten.nl.

Na het inloggen klik je op Content management -> Nieuws en vervolgens op Beheren. Het volgende scherm wordt getoond:











Klik het woord HOME aan (zodat het geselecteerd is zoals in bovenstaande afbeelding) en klik vervolgens op Kies.

In het volgende scherm worden de huidige geplaatste artikelen getoond met het meest recente artikel bovenaan.

Om een nieuw artikel toe te voegen klik dan rechtsboven op de knop Bericht toevoegen. Voer daarna de volgende velden:

Titel: De titel zoals deze bij de roulerende nieuwsartikelen op de site wordt getoond
Inleiding Geef hier met max. 3 zinnen de inleiding van het artikel.
Startdatum Geef evt. een startdatum op indien het artikel niet direct op de site dient te worden getoond.

Als het artikel na een bepaalde tijd automatisch dient te worden verwijderd, vink dan de optie Heeft een einddatum aan en geef een einddatum op.

Nieuwsitems tonen op
de volgende pagina's
Standaard staat Home reeds aangevinkt. Dit is voldoende wanneer het artikel op de homepage dient te worden getoond
Afbeelding uploaden Indien er een afbeelding bij het artikel dient te worden getoond dan kan deze hier worden geüpload. Voeg evt. een onderschrift aan de afbeelding toe.

Optioneel : Eventueel kan er een Bronvermelding en Auteur van het artikel worden opgenomen.

Klik als laatste op Bericht wijzigen. Het artikel is nu opgeslagen maar nog niet volledig.

Klik nu op het tabblad Hoofdtekst. Het volgende scherm wordt getoond:


In dit scherm kan de Hoofdtekst van het artikel worden geplaatst. Met de knoppen boven de tekst kan de Opmaak van de tekst worden geregeld.

Zodra de tekst compleet is, klik dan op Bericht wijzigen

Controleer tot slot de tekst van het artikel op de Homepage van SDCP. 
Let op: het kan even duren voordat het artikel wordt getoond op de site.

Wanneer er foto’s aan het artikel dienen te worden toegevoegd dan dient dit in twee stappen gedaan te worden:

  1. De foto’s dienen te worden geupload naar de site van SDCP
  2. De foto’s dienen te worden ingevoegd in het artikel.
Foto's uploaden

De foto’s voor de artikelen kunnen het beste in een map worden geplaatst zodat ze per onderwerp worden gerangschikt.

 
Om foto’s toe te voegen klik binnen de editor op het icoontje met de "boom".  Deze bevindt zich in de middelste rij ongeveer in het midden. Zodra je er met de muis op gaat staan verschijnt de tekst Afbeelding invoegen/bewerken.

Daarna verschijnt het volgende venster



Klik op het icoon aan het einde van de regel Bestand/URL.:   

Het volgende venster wordt getoond:

Aanmaken/selecteren map

Plaats afbeeldingen die bij elkaar horen in een map met een duidelijke naam die de groep weergeeft. Om te kijken welke mappen er reeds bestaan, klik linksboven op Bestanden voor deze pagina. De reeds bestaande mappen worden weergegeven. Kies hieruit de map die volstaat.

Wanneer er nog geen map met een juiste naam bestaat, voer dan in het veld MAP AANMAKEN de naam van de nieuwe map in en klik op de knop Aanmaken.Daarna kan de zojuist aangemaakte map alsnog worden geselecteerd zoals hierboven reeds beschreven. 

Uploaden foto’s

Nu kunnen de foto’s worden geupload naar de juiste map.

Klik hiervoor onder het kopje UPLOADEN op de knop Bestanden kiezen. Selecteer nu de foto vanaf de computer die geupload moet worden. Zorg vooraf dat de foto een goede naam heeft zodat deze later makkelijk herkend kan worden.

Wanneer de foto vanaf de computer is geselecteerd dient deze nog wel geupload te worden naar de betreffende map. Klik hiervoor op de groene knop met de tekst Uploaden. De foto zal nu rechts aan de lijst (met voorbeeldweergave) worden toegevoegd. Herhaal dit proces totdat alle gewenste foto’s zijn geupload. 

Selecteren foto’s in artikel

Tot slot dienen de foto’s in het artikel te worden ingevoegd.

Klik hiervoor op één van de zojuist toegevoegde foto’s. Er wordt nu teruggekeerd naar het scherm waar de afbeelding geselecteerd kon worden (zie onderstaand scherm). 


Als alle gegevens zijn ingevoerd, klik dan op de knop Invoegen.

De foto zal nu in het artikel geplaatst worden. De foto kan soms te groot worden afgebeeld. Selecteer dan de foto (herkenbaar doordat er een selectiekader om de foto komt), wijs één van de hoeken van de foto aan totdat er een pijltje wordt getoond en sleep hiermee de foto naar het juiste formaat.

Let op: wanneer het selectiekader niet verschijnt, probeer de foto dan met de rechtermuisknop te selecteren.

Hieronder volgt een aantal aandachtspunten waar je op kunt letten bij het schrijven van een nieuws-item op de website.

Frequentie toevoegen artikelen
Op de homepage worden maximaal 6 artikelen in een caroussel getoond. Het 7e artikel verschuift naar het archief. Zorg ervoor dat er niet te vaak nieuwe artikelen op de homepage verschijnen zodat mensen de kans krijgen om het nieuwe artikel te lezen.
Een goede richtlijnen is max. 2 nieuwe artikelen per dag. Kijk dus even voordat je een nieuw artikel plaatst of er al eerder die dag nieuws-items zijn toegevoegd.

Nieuws-item in 2 delen
Een nieuws-item bestaat uit 3 delen:
Titel Geef met een paar woorden (max. 10) de kern van het artikel
Inleiding Geef bij de inleiding in max. 2 zinnen aan waar het nieuws-item over gaat. Probeer de lezer nieuwsgierig te maken
zodat hij verder wil lezen. Zorg ervoor dat je net voldoende informatie geeft over de inhoud van het artikel maar bewaar
de rest van het item voor de hoofdtekst
Hoofdtekst In dit onderdeel komt de rest van het artikel. Een artikel dient niet al te lang te zijn anders stopt de lezer vrij snel met lezen.

Eindatum bij een artikel
Wanneer een item beperkt houdbaar is en dus niet meer van toepassing is zodra een bepaalde activiteit voorbij is, geef het artikel dan een einddatum mee. Hierdoor zal het artikel automatisch verdwijnen van de website. Daarmee houden we de site interessant en actueel.

Indeling van het artikel
Zorg voor een goede indeling van het artikel met voldoende ruimte tussen verschillende alinea's. Let erop dat de tekst niet aan 1 stuk doorloopt maar dat er voldoende ruimte zit zodra er een 'nieuw' onderwerp wordt besproken binnen het artikel.

Gebruik altijd een foto/afbeelding bij het artikel
Probeer altijd een foto of afbeelding bij het artikel te plaatsen zodat op de homepage ook zonder tekst al gezien kan worden waar het artikel ongeveer over gaat. Het mooiste is natuurlijk een eigen foto maar wanneer je daar niet over beschikt kun je altijd zoeken naar een afbeelding in Google dat past bij het onderwerp van jouw artikel. 

Let er wel op dat je niet zomaar foto's van anderen gebruikt vanwege het auteursrecht dat daar misschien op rust.

Benut de opmaakmogelijkheden binnen een artikel
Gebruik binnen een artikel de diverse opmaakmogelijkheden zoals vetcursief of onderstreept. Door tekst vet te maken haalt de lezer al snel belangrijke gegevens uit het artikel (bv. een datum, telefoonnummer of email-adres).

Gebruik leestekens waar nodig
Let erop dat zinnen geen lange doorlopende verhalen worden. Gebruiken punten en komma's daar waar nodig (maar zeker niet teveel of onnodig). 

Gebruik een tabel als gegevens in kolommen onder elkaar moeten worden gepresenteerd
Kies voor een tabel wanneer gegevens netjes onder elkaar moeten worden uitgelijnd. Anders verspringen de gegevens en zullen ze nooit recht onder elkaar komen te staan. Uitlijnen met spaties werkt niet op een website.

Externe links (hyperlink)
Wanneer er verwezen wordt naar een andere pagina of website, gebruik dan altijd een hyperlink. Concreet betekent dit dat de link-tekst zelf niet zichtbaar is (bv. http://www.sdcputten.nl/nieuws) maar dat een bepaald woord of een bepaalde zin onderstreept is en als de gebruiker erop klikt de link alsnog wordt uitgevoerd (bv. Nieuws bij SDCP).

Een goed gebruik is om niet het woord 'hier' als link te gebruiken zoals Klik hier voor meer info.... Kies een woord dat het onderwerp van de te tonen pagina weergeeft.

Een hyperlink kun je maken door:
- eerst de tekst volledig te plaatsen
- het woord (of de woorden) te selecteren die als link moeten worden gebruikt
- te klikken op de afbeelding  (let op: alleen te gebruiken wanneer een tekst geselecteerd is).
- in het getoonde scherm de URL in te voeren

Beperk het gebruik van persoonlijke email-adressen
Binnen de website van SDCP zijn veel verschillende email-adressen aangemaakt die passen bij een bepaalde functie (bv. voorzitter@sdcputten.nl of ledenadministratie@sdcputten.nl).

Deze SDCP-adressen worden op de achtergrond doorgelinkt naar de prive-adressen van de betreffende personen.
Het gebruik van deze SDCP-adressen zorgt voor eenduidigheid naar buiten toe. Leden weten op deze manier wat de conventie is en bij wie ze terecht kunnen. 

Daarnaast verandert er voor leden niets wanneer een nieuwe functionaris een bepaalde functie gaat bekleden. Op de achtergrond hoeft alleen het nieuwe email-adres te worden gekoppeld.
Wanneer je een SDCP-adres wilt gaan gebruiken maar nog niet hebt, neem dan contact op met de webmaster.
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!